Z uwagi na to, że coraz powszechniejsze jest korzystanie z rowerów, aniżeli z samochodów, wiele samorządów decyduje się na rozbudowanie infrastruktury rowerowej. W całej Polsce zauważalne są nowopowstałe ścieżki rowerowe, obejmujące niekiedy większą część miejscowości, a także łączące niektóre miejscowości. W jaki zatem sposób powstaje ścieżka rowerowa?
Przygotowanie do budowania drogi rowerowej
Przed ogłoszeniem przetargu na wykonawcę, organ samorządowy najpierw musi podjąć decyzję dotyczącą lokalizacji drogi rowerowej. Należy wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Przede wszystkim ścieżki rowerowe powinny powstawać w miejscach, w których są one niezbędne. W przypadku głównych ulic, w których skrzyżowania są rzadko rozmieszczone, doskonałym rozwiązaniem są dwukierunkowe ścieżki po obu stronach. Ponadto ważne jest, by ścieżka rowerowa był perfekcyjnie zintegrowana z innymi ulicami i drogami rowerowymi.
Pod uwagę również należy wziąć sensowność powstania drogi rowerowej. W przypadku lokalnych ulic, drogi rowerowe nie są niezbędne, wystarczy jedynie skoordynować ruch, by był on przyjazny dla rowerów. Podczas powstawania nowych inwestycji, obejmujących elementy infrastruktury drogowej, projektanci muszą brać pod uwagę także ruch rowerowy i jego specyfikę.
Budowa ścieżki rowerowej
Najczęściej stosowaną nawierzchnią jest trzycentymetrowa masa mineralno – asfaltowa, która rozściełana jest maszynowo na podbudowie z kruszywa wzmocnionego cementem o grubości 10 cm.
W przypadku terenów leśnych i parkowych niekiedy zaleca się stabilizowanie mechanicznie nawierzchni żwirowej.
Niedopuszczalne jest natomiast stosowanie nawierzchni z kostki betonowej, ponieważ jest ona zdecydowanie droższa, niebezpieczna, nietrwała i mniej wygodna. Ponadto zakazane jest pozostawianie wystających krawężników, z uwagi na stwarzanie zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego. Progi i uskoki nie mogą zatem przekraczać wysokości 0,5 cm.
W przypadku przejazdów przez lokalne ulice, ścieżki rowerowe powinny być poprowadzone grzbietem w stosunku do szerokich progów spowalniających samochody lub w formie wyjazdu. Ponadto należy pamiętać, by na przejazdach przez ulice zbiorcze i główne, zastosować warstwę kolorowej nawierzchni.
Podczas projektowania ścieżki rowerowej należy unikać ostrych zakrętów ścieżki w pobliżu przejazdów, bowiem w ten sposób kierowany dezorientowani są co do kierunku poruszania się rowerzystów. Niedozwolone jest również stosowanie przed przejazdami tzw. zielonych strzałek, a długość widoczności powinna osiągać ponad 100 m.
Prawidłowo zbudowana ścieżka rowerowa powinna osiągać wiele istotnych parametrów. Jej szerokość to co najmniej 1,5 m dla ścieżki jednokierunkowej, w przypadku ścieżki dwukierunkowej – 2 metry, natomiast dla ciągów pieszo – rowerowych – 3 metry.
W przypadku łuków wymagane są poszerzenia co najmniej o pół metra. Ponadto obiekty o wysokości co najmniej 5 cm nie powinny znajdować się w odległości pół metra od krawędzi ścieżki.
Ważne jest także, by ścieżki rowerowe zostały zabezpieczone przed wjazdem i parkowaniem samochodów. Natomiast w przypadku zlokalizowanych w niedalekiej odległości od drogi rowerowej miejsc parkingowych, należy zadbać o to, by nie ograniczały one widoczności. Ponadto pod uwagę należy wziąć także zapewnienie odpowiedniej szerokości chodnika dla pieszych.
Podsumowując, budowa ścieżki rowerowej obejmuje wiele bardzo ważnych parametrów, które mają wpływać przede wszystkim a bezpieczeństwo rowerzystów oraz innych uczestników ruchu drogowego.